Nepřehlédněte
Přijímací řízení 2023
- výsledková listina včetně náhradního kola (přijatí a nepřijatí žáci)
- vzor odvolání
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště při Obchodní akademii Tomáše Bati a Vyšší odborné školy ekonomické Zlín zabezpečuje dle novely vyhlášky č. 116/2011 o poskytování poradenských služeb ve školách a školských zařízeních poskytování poradenských služeb v podobě výchovného poradce, školního metodika prevence a kariérového poradce.
Poradkyně školního poradenského pracoviště ve školním roce 2022/2023
- Mgr. Irena Světlíková – výchovný poradce (tel.: 734 675 533)
- Mgr. Hana Junášková – kariérový poradce (tel.: 577 006 555)
- Mgr. Jana Popelková – školní metodik prevence (tel.: 577 006 555)
Konzultační hodiny: kdykoliv po předchozí dohodě
VÝCHOVNÉ PORADENSTVÍ
Kdo je vlastně výchovný poradce?
Je to pedagog, odborně připravený pro výchovné poradenství, který pomáhá při profesní orientaci a řešení výchovných otázek, věnuje zvláštní pozornost poruchám dětí a mládeže z hlediska pedagogické, psychologické a sociální normy, jejich zjišťování, prevenci a nápravě.
Výchovný poradce diagnostikuje situaci, navrhuje opatření, setkání zainteresovaných lidí, vede individuální konzultace s žáky, s rodiči, informuje o kontaktech na další pomoc (adresář sociálních služeb apod.) linku bezpečí a další organizace. Obrací se na sociální odbor, kurátory v případě podezření na problém v rodině, porušování zákona.
Těžištěm práce výchovného poradce je prevence.
Orientuje se tedy na:
- práci s výchovně problémovými žáky,
- spolupráci s rodinou především v poradenské činnosti,
- spolupráci s institucemi v šíření dalších výchovných a prevenčních postupů v práci s problémovými žáky,
- spolupráci s pracovníky školy při řešení otázek v postupech výchovné práce.
Do pracovní náplně výchovného poradce patří mimo jiné:
a) v oblasti metodické a informační činnosti:
- metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc,
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesně orientačních, sociálních a jiných důvodů,
- informuje rodiče žáků a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství a o možnostech využití jejich odborných služeb,
- organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků,
b) v oblasti práce se žáky s výukovými a výchovnými problémy:
- pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických žáků, dává návrhy na další péči o tyto žáky,
- pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciálně pedagogická vyšetření,
- podává návrhy na vyšetření v PPP nebo ve speciálně pedagogickém centru pro žáky s vývojovými poruchami čtení a chování i pro žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením,
- ve spolupráci s vedením školy a pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků,
c) ve specifické oblasti:
- pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče – učitel, učitel – žák, žák – žák),
- spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci zejména s odborem sociálně právní ochrany dětí, sociálním kurátorem, s Policií ČR a krizovým centrem pro děti a rodinu.
Učitelé se na výchovného poradce obracejí v případě:
- výskytu agresivního chování ve třídě,
- signálů o potížích žáka (osobnostní, rodinné, vztahové),
- náhlém i trvalém neúspěchu v učení,
- obtížné komunikaci, konfliktu s rodiči,
- porušování pravidel soužití ve škole žákem,
- krádežích ve třídách apod.
Výchovný poradce je při své činnosti vázán mlčenlivostí.
ŠKOLNÍ METODIK PREVENCE
Školní metodik prevence je koordinátorem činností realizovaných v rámci primární prevence sociálně patologických jevů ve škole.
Funkce a náplň práce je legislativně vymezena vyhláškou MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních a podle příslušných ustanovení Školského zákona.
Hlavní náplň práce školního metodika prevence spočívá v poskytování odborné rady a pomoci žákům a studentům, u kterých se vyskytly problémy v oblasti šikany, návykových látek, kriminality, vandalismu, patologických jevů.
Pomoc patří případně i rodičům a ostatním žákům školy před negativními dopady, které by tyto sociálně patologické jevy mohly ve škole způsobovat.
Hlavní činnosti školního metodika prevence:
- tvorba a realizace preventivního programu školy,
- koordinace a účast na aktivitách škol zaměřených na prevenci sociálně patologických jevů,
- metodické vedení v této oblasti,
- spolupráce s výchovným poradcem, s vedením školy, s krajským metodikem prevence a s odbornými pracovišti,
- shromažďování odborných zpráv a informací o žácích v poradenské péči v případě akutního výskytu sociálně patologických jevů,
- získávání nových odborných informací a zkušeností – semináře a schůzky školních metodiků prevence,
- zajišťování a předávání odborných informací ostatním pedagogickým pracovníkům školy,
- ve spolupráci s třídními učiteli provádět vyhledávání a orientační šetření žáků s rizikem i projevy sociálně patologického chování,
- poskytování poradenských služeb žákům a rodičům, zajišťování péče odpovídajícího odborného pracoviště.
Školní metodik prevence je při své činnosti vázán mlčenlivostí.
KARIÉROVÉ PORADENSTVÍ
Hlavní činnosti kariérového poradce:
- poskytuje individuální poradenskou pomoc při rozhodování o dalším vzdělávání nebo profesní orientaci, spolupracuje s třídními učiteli,
- zajišťuje semináře o národních srovnávacích zkouškách a přijímacím řízení na VŠ,
- realizuje skupinové (popř. individuální) návštěvy Úřadu práce ve Zlíně,
- zajišťuje besedy se zástupci firem a VŠ,
- pomáhá studentům s orientací na webových stránkách různých VŠ a s vyplňováním přihlášek,
- spolu s vyučujícími zaměřuje pozornost na talentované žáky.