Články

Je něco shnilého ve státě dánském? Ani náhodou!

Na přelomu listopadu a prosince jsem měl možnost navštívit Aarhus Business College – obchodní školu v dánském městě Aarhus.


Cílem bylo odpozorovat moderní trendy ve výuce, porovnat studium tamější školy s naší obchodní akademií, v neposlední řadě nahlédnout do souvislostí dánské ekonomiky a kultury. 

Dánští kolegové připravili opravdu pestrý program mého „stínování.“  Počáteční obavy z dvoutýdenního vysedávání ve třídách vzaly rychle za své. Při stínování ve výuce jsem poznal, jak studenti zvládají výuku maloobchodu, jednání se zákazníky, administrativy asistentek lékařů, dále výuku právních aspektů zakládání firmy, obchodní angličtiny atd.  

Měl jsem možnost jednat s ředitelkou zahraničních vztahů, paní Lone Hansen, se kterou jsem diskutoval o možnostech vysílání studentů na zahraniční praxe. Zejména jsme zmiňovali problémy spojené s brexitem a snažili jsme hledat cestu, jak tento výpadek nahradit. Navštívil jsem velmi úspěšnou firmu MAERSK, světově proslulého lodního kontejnerového přepravce, zúčastnil jsem se náboru zaměstnanců do rychle rostoucí firmy JYSK – neuspěl jsem kvůli špatné dánštině. Dále jsem navštívil studentský internát, který byl vybudován v budově luxusního a architektonicky originálního hotelu. Dánským kolegům a studentům jsem prezentoval zajímavosti z naší školy, města Zlína a podnikání Tomáše Bati. A abych nezapomněl, jedno dopoledne jsem strávil v IT centru školy, kde jsem sledoval práci programátorů, kteří vytvářeli vizualizace, hry a další počítačové vychytávky sloužící učitelům při vyučování. 

A teď to srovnání. Jako velmi podobné si dovolím hodnotit didaktické vedení hodin. Další podobnost vidím v zahájení výuky. Trochu mě překvapilo, že Dánové také začínají v osm hodin. Tedy přesněji v 8:15, ale to není veliký rozdíl. Také materiální vybavení naší a dánské školy je na srovnatelné úrovni (Dánové nemají žádné nástěnky!! Místo aktuálních obrázků řeší podobu stěn z hlediska akustiky). Největším rozdílem je pokročilá digitalizace na dánské straně. Studenti nemají propisky. Pro poznámky a další aktivity v hodině je třeba mít otevřený laptop. Vztah mezi studentem a učitelem je v Dánsku méně formální, oslovují se křestním jménem. A na závěr srovnání jeden aktuální trend ve výuce – řada studentek při hodině plete! Já osobně o pletení nevím nic, ale musí to být tupá činnost, protože pokaždé, když se učitel pletoucí studentky na něco zeptal, bez problémů mu pohotově odpověděla. 

Závěrem mi dovolte pár poznámek o dánské ekonomice a kultuře. Dánská ekonomika je založena na vysokém zdanění, občan však za to dostává u nás nevídané benefity. Má to ale jeden háček. Dánská společnost je postavená na důvěře ve stát (neokrádat ho), nelze si ovšem nevšimnout ani důvěry směrem k lidem v okolí. A proto si mohou dánští studenti třeba chodit pro oběd jen tak bez stravenky. Naberou si na talíř podle svého uvážení a nikdo je nekontroluje. A nejen proto mi bylo ve městě Aarhus dobře. 

Používáme soubory cookies

Soubory cookies využíváme k analýze návštěvnosti, zapamatování preferencí a zlepšování použitelnosti webu. Souhlas udělíte kliknutím na tlačítko "Souhlasím".

Nastavení Souhlasím

Souhlas můžete také odmítnout.